Kost

Här är Livmedelsverkets råd till dig som är gravid;

Under graviditeten börjar många fundera över sina matvanor. Kanske gäller det även dig. Tidigare har du bara behövt tänka på dig själv. Nu ska du bry dig om två personers hälsa.

Här är några enkla råd om bra matvanor – vanor som är bra även när barnet är fött.

Vad ska jag äta?
För att barnet i din mage ska växa och utvecklas behöver du mer näring än annars. Du behöver till exempel mer vitaminer och mineraler, men inte så mycket mer kalorier. Det bästa sättet att få tillräckligt med näring är genom bra och näringsrik mat.

Olika sorters mat innehåller olika näringsämnen – protein, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler. Därför är det bra att äta varierat.

Ät gärna:

  • 500 g frukt och grönt varje dag, till exempel två portioner grönsaker och tre frukter
  • fisk 2–3 gånger i veckan, se fisklistan nedan
  • lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag
  • lättmargarin på smörgåsen och flytande margarin eller olja till matlagning
  • kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag
  • potatis, bröd, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, i första hand fullkornsalternativ.

Drick gärna vatten till maten och när du är törstig.

Länk till Livsmedelsverket

Mer information om kosten

 

Fisk och skaldjur

Fisk och skaldjur Fisk och skaldjur är rikt på vitamin D, jod och selen, som är viktiga när du är gravid. Fet fisk, som lax och makrill, innehåller också omega 3-fett. Ät därför fisk 2–3 gånger i veckan och välj olika sorter, både mager och fet. Några … Fortsätt läsa Fisk och skaldjur